Тема : "Міфологія, писемність і мистецтва. Будівництво пірамід."
Релігія та міфологія.
!!!Прочитайте матеріал та дайте відповіді на запитання (усно)
Спочатку єгиптяни поклонялися звірам, птахам, крокодилам, зміям, жукам;
наділяли надприродними властивостями рослини. Потім виникла віра в богів, яких часто зображували у вигляді людей зі
звіриними, пташиними чи зміїними головами.
Єгиптяни вірили, що природою та життям
людей управляють боги. Про це свідчать єгипетські міфи — чарівні оповідання про богів.
Єгиптяни не тільки розповідали про своїх богів, а й малювали їх на стінах
палаців і гробниць, зображували у вигляді скульптур. Блакитне небо вони вважали
богинею Нут і уявляли її то жінкою,
то небесною коровою із зірками на тілі. Сонце — то бог Ра в золотому човні; його символом був жук скарабей. Так само, як скарабей скочує
лапками кульку з болота, бог сонця Ра щодня котить сонячну кулю по небу,
вважали єгиптяни. Найбільше вони шанували бога сонця, який дає життя людям,
рослинам, тваринам.
Богів у Стародавньому Єгипті було дуже багато. Їх зображували на стінах гробниць і храмів з людським тілом і з головами різних тварин. Наприклад, грізну богиню війни Сохмет уявляли у вигляді жінки з головою левиці; бога мудрості та письма Тота — у вигляді чоловіка з головою ібіса — великого птаха, схожого на журавля. Дуже шанували богиню-кішку Бастет, яка знищувала мишей і берегла врожай. Вірили, що крокодил у водах Нілу — це бог Собк. Якщо необережну людину з’їдав крокодил, вважали, що бог виявив їй велику ласку. У спеціальних басейнах єгиптяни тримали приручених крокодилів із золотими браслетами на лапах і золотими сережками у вухах.
Єгиптяни
шанували могутню річку Ніл. Він щороку покривав поля родючим намулом і дарував
людям високі врожаї. Ніл під час розливу називали «Хапі» і поклонялися йому як
богові. На його честь склали багато гімнів і молитов. Ось один з таких гімнів:
Слава тобі,
Хапі!
Ти прийшов на цю
землю,
З’явився, щоб
оживити Єгипет,
І земля тобі радіє!
Фараони наказали викарбувати ці слова на
кам’яній плиті і встановити її на березі Нілу. Коли дме гарячий суховій, рослини в’януть, і вся природа
завмирає. Цю грізну небезпеку єгиптяни уявляли у вигляді злого рудого бога Сета, який убив свого рідного брата Озіріса — бога рослинності та природи.
Та оскільки природа після суховію знову оживала, вирішили, що Озіріс згодом воскрес. Його так і малювали —
у вигляді мумії, з якої проростає пшениця.
!!! Перегляньте відео за посиланням👇
!!! Запишіть у зошит 👇
!!! Запитання.
- Назвіть головних єгипетських богів?
- Який бог умирав і воскресав щоранку?
- Як у міфі змальовується бог Ра?
- За що обожнювали Ніл?
Писемність в Єгипті виникла 5 тис. років назад. Єгипетське письмо називають ієрогліфи. Єгиптяни вірили, що письмо подарував їм Тот, бог мудрості.
Але
пройшли роки і тисячоліття, і писемність була забута, і ніхто не міг
прочитати її.
В XIX ст. розпочалися археологічні
розкопки. Археологи знайшли залишки розкішних палаців, величних храмів,
квартали ремісників, знайшли написи на
каміннях, кістках, глині, папірусі.
Великими зусиллями учені розшифрували писемність більшості народів Давнього Сходу. Але ні один учений не
міг прочитати єгипетські письмена.
В
Так поступово були розшифровані ієрогліфи.
Записи робились на папірусі – єгипетськім
очереті, що росте на берегах Нілу.
Папірус був дорогим матеріалом, і
єгиптяни його берегли.
Навчались письменності в школах, де учились хлопчики, а деколи і дівчатка. Писати учились зразу на черепках розбитого глиняного посуду,
а потім — на старих папірусах.
Якщо учень успішно засвоював письмо, йому давали чистий папірус.
Діти переписували різні тексти, вірші, казки. Учитися в єгипетській школі
було важко, адже ієрогліфів було
декілька тисяч (з них використовувались 750). Учнів, які погано навчались,
били. Єгипетські писарі писали загостреними тростинками. Вони завжди носили з собою дерев’яний пенал з двома
чашечками для чорної та червоної фарб.
Приступаючи до роботи, писар сідав на підлогу, схрестивши ноги. Згорток
папірусу він клав собі на коліна. Писали чорною фарбою, зробленою з сажі. Першу букву нової стрічки чи дату виводили червоною фарбою.
Багато
папірусів містять цінну інформацію про культуру давнього Єгипту. Це історичні писемні джерела.
Робота з
документом
!!! Прочитайте та дайте відповіді на запитання до документу👇
«Повчання переписувачів
учням»
Будь писарем - він звільнений від усяких
повинностей, від роботи мотикою. Ти не будеш тягати кошиків, не будуть тебе
сікти лозинами. Ти будеш виходити в білому одязі , тебе всі будуть шанувати і
вітати.
Писарі біля ніг владики Єгипту та слухають
слова його. Розв’язуй завдання мовчки,
щоб не чути було ані звуку з вуст твоїх. Не проводь жодного дня в неробстві,
інакше будуть бити тебе , бо вухо хлопчика на його спині.
Запитання до
документу:
-
Чому
батьки хотіли вивчити сина на писаря?
-
Які
переваги мала робота писаря?
-
Що
означає вислів «вухо хлопчика на його спині»?
!!! Робота в робочому зошиті.
Доповніть речення👇
Писемні знаки єгиптян називали _______________.
Розшифрував письмо єгиптян _________ ________.
Матеріалом для письма був _______, який виготовляли з _________.
Немає коментарів:
Дописати коментар