четвер, 21 січня 2021 р.

10 клас 22.01.2021 р. Історія України

 22.01.2021 р.

Тема уроку: Політика коренізації в УСРР: ставлення влади та населення. Згортання та наслідки українізації. Припинення українізації. Посилення русифікаторської політики.

1. Перегляньте відео👇


2. Опрацюйте матеріал та зробіть опорний конспект в робочому зошиті (!!! матеріал ЗНО!!!)👇

Політика коренізації (українізації) в УСРР

Коренізація (українізація) — надання народам СРСР можливості розвивати власну культуру, мову, готувати національні кадри, аби посилити вплив комуністичної партії в національних районах.

1923 р. — проголошення курсу на коренізацію.

Мета

- Пошук спільної мови із селянством; 

- залучення на свій бік національної інтелігенції; 

- спроба більшовиків очолити й поставити під контроль національне відродження; 

- надання прав «культурно-національної автономії», щоб частково компенсувати республікам втрату політичного суверенітету.

Провідники

— О. Шумський — народний комісар освіти у 1924-1927 рр., який розпочав проведення українізації.


— М. Скрипник — народний комісар освіти у 1927-1933 рр., виступав за розширення прав УСРР в складі СРСР; закінчив життя самогубством.



Заходи

— Набуття коренізації в Україні характеру українізації.

— Підготовка та залучення кадрів української національності до партійних і державних органів та установ.

— Запровадження української мови в державних установах і навчальних закладах; друкування газет, журналів, книжок українською мовою.

— Усебічний розвиток культури, але під контролем партійного керівництва.

— Вивчення національної історії, відродження традицій.

— Створення умов для розвитку мови й культури Національних меншин (формування національних районів).

Українське національне відродження 1920-х рр.

Кампанія з ліквідації неписьменності

Лікнеп — культурно-освітня кампанія, яку здійснювала більшовицька партія протягом 20-30-х рр. XX ст.; кампанію було спрямовано на подолання неписьменності серед широких верств населення.

У 1921 р. Раднарком УСРР зобов"язав усе неписьменне населення віком від 8 до 50 років навчатися грамоті.

1924 р. - підготовка до запровадження обов"язкового початкового навчання дітей.

1920 р. - університетську освіту ліквідовано, замість неї запроваджено "інститути народної освіти".

"Оробітничення" - освітня програма радянського уряду, яка надавала широкі можливості для вступу у вищі навчальні заклади для вихідців із робітників.

Робітфакизагальноосвітній навчальний заклад для підготовки робітників і селян до вступу у вищі навчальні заклади.

Наука

З 1921 р. Українська академія наук перейменована на Всеукраїнську академію наук (ВУАН).

ВУАН складалась з трьох відділів:

1) історико-філологічного

2) фізико-математичного

3) соціально-економічного

Економіст М. Волобуєв, який стверджував, що економічна політика СРСР основана на нехтуванні інтересів України і є, по суті, колоніальною.

Волобуєв розробив концепцію економічної самодостатності УСРР.

Маловідомий економіст Михайло Волобуєв у гострополемічній формі поставив питання про недостатнє врахування еконо­міч­них потреб УСРР з боку ке­рів­ництва СРСР. Він проана­лі­зував та оцінив існуючі з цього приводу в українській еконо­міч­ній літературі дані та фактично визнав колоніальний статус УСРР в СРСР (http://www.litopys.com.ua/encyclopedia/kurs-na-totalnu-nats-onal-zats-yu/volobu-vshchina/)

Література й мистецтво

- 1920-ті рр. - періо "національного відродження"

Неокласики - це представники різних літературних стилів, які прагнули збагатити українську літературу найяскравішими здобутками західноєвропейської літератури.

— Діяльність мистецьких спілок «Гарт», «Плуг», «Молодняк» та ін.

1926 - 1928 рр. — діяльність Вільної академії пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ) на чолі з М. Хвильовим, яка ініціювала «літературну дискусію»; головна проблема — шляхи подальшого розвитку української літератури; позиція М. Хвильового — українська культура повинна розвиватися, спираючись на європейські досягнення.

Мистецтво

— Лесь Курбас — видатний режисер, актор, теоретик театру, драматург; засновник театру «Березіль» (192 р.).

— О. Довженко — видатний український режисер (фільми «Звенигора» (1927 р.), «Арсенал» (1929 р.) та ін.).

— М. Бойчук — засновник самобутньої школи українського мистецтва («бойчукізм»); один із засновників монументального мистецтва.

— Г. Нарбут: «Еней та його військо» (1919 р.).



— В. Касіян: літографія «Гуцул з квіткою», естамп «Карпатська мати».



— Ф. Кричевський: картина «Життя». Триптих «Любов. Сім’я. Повернення».


Архітектура та скульптура

— Будівля Держпрому в Харкові (1925-1928).



— Пам’ятник Т. Шевченку в Ромнах (скульптор І. Кавалерідзе). 


Антицерковна кампанія

— Відверта антицерковна політика, пропаганда атеїзму.

— Арешти, переслідування, розстріли духовенства та вірян.

— Масове закриття храмів.

— Намагання внести розкол між різними конфесіями, підтримка сект.

— 1921 р. — утворення Української автокефальної православної церкви (УАПЦ) на чолі з митрополитом В. Липківським; тиск радянського керівництва при формальному виявленні лояльного ставлення до УАПЦ; невизнання УАПЦ московським патріархом; 1930 р. — «саморозпуск» УАПЦ; хвиля арештів.



3. Опрацюйте матеріал в підручнику §22, давати відповіді на запитання ст. 127-128 (усно).
4. Повторіть §20-21, підготуйтесь до історичного диктанту.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тести з теми "Козацька Україна в 50-80 рр. 17 ст."

 Покликання №1  https://zno.osvita.ua/ukraine-history/tag-kozacka_ukrayina_v_xvii_st/  Покликання №2  https://test.izno.com.ua/tema-ukrayins...