20.01.2021 р.
Тема уроку: Практична робота:
Визначити за «Повчання дітям» Володимира Мономаха вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників.Усно:
·
Пригадайте, звідки історики дізнаються про минуле?
·
Що таке історичні джерела?
·
На які види вони поділяються?
До писемних історичних джерел
крім літописів відносять і літературні твори.
Як ви гадаєте, чи може
будь-який літературний твір розповісти про історичне минуле? Пригадайте, які
такі твори ви вивчали на уроках української літератури. Про які події вони вам
розповіли?
Перегляньте відео, прочитайте "Повчання" та дайте
письмові відповіді на запитання👇
Повчання Володимира Мономаха дітям
...Сидячи
на санях, тобто збираючись уже помирати, звертаюсь
до вас з цим словом.
Діти мої, або
хто інший, слухаючи мою грамотицю, не посмійтесь над нею, а прийміть її до свого серця і не лінуйтеся, а щиро трудіться.
...Перш
за все не забувайте убогих, а
якщо можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам.
І вдову захистіть, не дайте сильним
губити людину. Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі. Старих
шануйте, як батька, а молодих, як братів.
...При
старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і
молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом
вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятись багато,
очі тримати донизу, а душу вгору.
В
домі своєму не ледачкуйте, а за всім приглядайте самі, щоб не посміялися люди
ні над домом вашим, ні над вашим обідом.
Брехні
остерігайтеся, і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло.
Куди
б ви не верстали шлях своєю землею, не давайте отрокам своїм чинити зло і шкоду
ні селам, ні посівам, щоб люди не проклинали вас.
Найбільше
шануйте гостя, звідки б він до вас не прийшов: простий чи знатний, чи посол;
якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо
він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.
Хворого навідуйте, покійника
проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні.
Не
проминіть ніколи людину, не привітавши, і добре слово їй мовте.
Жінку
свою любіть, та не давайте їй влади над собою.
Чого
вмієте, не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтеся. Як батько мій, дома
сидячи, знав п'ять мов, через те й честь йому була в інших країнах.
Лінощі
– це мати всьому дурному: хто що й знав, те забуде, а чого не вміє. того не
навчиться.
...Якщо
забуваєте про це, то частіше заглядайте в мою грамотицю: і мені буде не
соромно, і вам буде добре.
· 1. Як Володимир Мономах говорив про людину?
2. Що він говорив про покарання?
3. Як вчив ставитися до старших? А до ровесників?
4. Кому ж було адресоване «Повчання»?
5. Про які людські якості йдеться в «Повчанні дітям» Володимира Мономаха? 6. Які якості цінували в людях найбільше наші предки?
7. Яких життєвих правил навчає Мономах своїх дітей?
8. Чи дотримувався він їх за життя? Доведіть фактами його біографії.
9.Чи втратили ці настанови значення в наш час?
10. Виберіть три настанови з твору Володимира Мономаха, які, на вашу думку, актуальні і в наш час. Поясніть як ви їх розумієте.
Зошити з виконаною практичною роботою зберу для перевірки на наступному уроці.
Немає коментарів:
Дописати коментар