четвер, 19 березня 2020 р.

5 клас Історія України

19.03.2020 р. Дистанційне навчання!!!
Тема: Дослідження з історії рідного краю (на вибір учителя). Наукове і мистецьке осмислення минулого. Художні твори про минуле України

Мета: розширити знання про українських істориків та їхні головні дослідження; навчитись відрізняти науково-популярний історичний текст від художнього; розвивати вміння аргументовано висловлювати свою думку; виховувати інтерес до дослідження історичного минулого українського народу.

1. Попрацюй з матеріалом поданим ↷

Історична тема — одна із традиційних, провідних тем в українській літературі.
Пам'ятка давньої літератури "Слово о полку Ігоревім" відбиває події, пов'язані з походом князя Ігоря проти половців. 
Перегляньте пізнавальне відеоhttps://www.youtube.com/watch?v=BdZp3yX5YR0

У багатьох своїх творах, особливо в поемі "Гайдамаки", Т. Шевченко звертався до звитяжної доби в історії українського народу — козаччини, відтворював події гайдамацького руху. Великий Кобзар змалював образи Богдана Хмельницького, Івана Ґонти, Максима Кривоноса, Байди Вишневецького.

Робота з історичним та художнім джерелом
М. Грушевський. Історія України-Руси. Том I. Розділ VIII. Стор. 4.
Не вважаючи на недовге своє правлїннє (яких небудь десять лїт фактичного правлїння, або й меньше), Святослав належить до найбільш виразних і характеристичних фіґур між давнїми руськими князями. Се, щоб так сказати, maximum дружинности між київськими князями. Роля князя — правителя, голови держави зовсїм сходить на другий плян перед воєвничим ватажком. Се чистий запорожець на київськім столї, і він прегарно схарактеризований з сього боку в класичнім текстї нашої лїтописи: „Коли князь Святослав виріс і став чоловіком, почав збирати богато хоробрих вояків, бо й сам був хоробрий і легкий, ходив як пард і богато воював. Не возив за собою возів, нї казана, не варив мяса, але нарізавши тоненько чи конину, чи звірину, чи воловину, пік на углях і так їв; не мав і шатра, а підстилав на спаннє конячу опону, а в голові сїдло, і такі-ж були й його вояки. А як ішов на котрий край, сповіщав наперед: „іду на вас!“
Семен Скляренко «Святослав»
«…Доки княгиня Ольга була в дорозi, на Київському столi з її волi мусив сидiти вiн, Святослав, син Iгорiв. Вiн дiяв так, як велiв покон: прокидався до схiд сонця, вмивався холодною водою, одягався, накидав на плечi червоне, iз золотою оторочкою корзно, взував червонi, з довгими, загнутими носками хзовi чоботи, клав на голову хутряну шапку iз дорогим камiнням, а на шию чiпляв золоту княжу гривну.
Коли княжич виходив iз своєї свiтлицi, минав Золоту палату й спускався сходами в сiни, там на нього вже ждали Свенелд, воєводи, бояри, брат Улiб, на ганку й у дворі бiля терема чулись голоси тiунiв, гiнцiв земель, огнищан.
Проте княжич Святослав одразу не виходив до них, прямував до стравницi. Слiдом за ним iшли Улiб, Свенелд, воєводи, бояри. У стравницi, як годилось, Святослав клав жертву, всi мовчки ждали, поки її приймуть боги, а потiм сiдали до столу. …»

«…Мов вiтер, мов грiм, що котиться i все пiдсилюється в безмов'ї, мчали в полi вої княжича Святослава, а попереду летiв вiн сам — рiшучий, дужий,безжальний. I вони здоганяли орду, стикалися з нею, рубались, одбивали своїх людей, гнали хижаків далеко в поле, нищили, вбивали. I це княжич робив охоче, любо, бо захищав рiдну землю, людей її. …»

Запитання (усно)
1.     Що спільного в цих джерелах?
2.     Чим вони відрізняються?

Зробіть висновок,  чим відрізняються науково-популярні твори від художніх.

2. Опрацюйте пагаграф 27, 28.
3. Спробуйте створити своє електронне родове дерево перейшовши за QR-кодом на сторінці 155.
4. Повторіть параграфи 24-26, потренуйте свою память виконавши завдання на сторінці 157-158. Підготуйтесь до уроку узагальнення!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тести з теми "Козацька Україна в 50-80 рр. 17 ст."

 Покликання №1  https://zno.osvita.ua/ukraine-history/tag-kozacka_ukrayina_v_xvii_st/  Покликання №2  https://test.izno.com.ua/tema-ukrayins...