26.03.2020 р. Дистанційне навчання!!!
Тема: Практична робота: «На підставі доступних текстових і візуальних джерел підготувати замітку про суперечливі наслідки колоніальної політики для метрополій і країн Азії та Африки»
Матеріал практичної роботи надіслати до 29.03 на
svetapetrenko2508@gmail.com
1. Опрацюйте матеріал поданий нижче ↷
Тема: Практична робота: «На підставі доступних текстових і візуальних джерел підготувати замітку про суперечливі наслідки колоніальної політики для метрополій і країн Азії та Африки»
Матеріал практичної роботи надіслати до 29.03 на
svetapetrenko2508@gmail.com
1. Опрацюйте матеріал поданий нижче ↷
СУПЕРЕЧЛИВІ НАСЛІДКИ КОЛОНІАЛЬНОГО ПАНУВАННЯ
Передумови колоніалізму зародилися ще за доби Великих географічних відкриттів, у XV ст., коли Васко да Гама відкрив шлях до Індії, а Колумб досяг берегів Америки. У XIX ст. основними цілями колоніальної політики були такі:
1. Доступ до унікальних природних ресурсів колоній
|
2. Отримання дешевої або взагалі безкоштовної робочої сили, у тому числі її «імпорт» до метрополії на «брудні», непрестижні, але суспільнозначимі роботи.
|
3. Оптимізація торговельних шляхів, ринків збуту, ліквідація країн-посередників; досягнення більшої безпеки торгівлі.
|
4. Випробування нових цивільних і військових технологій, експорт шкідливих відходів своїх виробництв, можливість проведення ризикованих військових, наукових експериментів і діяльності, які могли б поставити під загрозу здоров’я та життя жителів метрополії.
|
5. Досягнення стратегічних зовнішньополітичних інтересів, формування системи опорних пунктів
у ключових точках світу.
|
Колоніальна політика провідних європейських держав в Азії та Африці мала як негативні, так і позитивні наслідки.
Після завоювання колоній європейці почали інтенсивно освоювати їх. Метрополії (держави та приватні компанії) вкладали в ці території значний капітал. Так, великі інвестиції спрямовували в добувну промисловість Південної Африки для розробки її родовищ золота й алмазів.
У колоніях будували залізниці. Особливо інтенсивне залізничне будівництво велося в Індії, Західній Африці, Південній Африці.
Потреба в кваліфікованих кадрах для промислового виробництва й колоніальної адміністрації сприяли створенню національної системи освіти.
Наприкінці XIX ст. були закладені основи спеціалізації сільського господарства у виробництві експортних культур.
Панування європейських країн в Африці стримувало зростання злочинності та розвиток міжнаціональних і міждержавних конфліктів на етнічному й релігійному ґрунті.
З іншого боку, залучення колоній до світового ринку, створення основ промислового виробництва супроводжувалося хижацькою експлуатацією населення колоній і їхніх природних ресурсів.
Панування колонізаторів, феодальні пережитки зумовили зростаюче аграрне перенаселення. Ґрунти виснажувалися, неухильно знижувалася врожайність. Мільйони людей гинули від голоду та епідемій.
Молода національна буржуазія стикалася з економічним і політичним тиском колонізаторів.
Перші залізниці в Індії з’явилися в 1853 р. (Конканська залізниця). Сучасне фото
2. ОЗНАЙОМТЕСЯ З ФРАГМЕНТАМИ ДОКУМЕНТІВ, ТЕКСТІВ, ЦИТАТАМИ ТА ПІДГОТУЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ (письмово в зошиті!!!)
1. Зі статті І. Федюкіна «Шкода і користь колоніалізму»:
«Дарон Асемоглу та Саймон Джонсон з Массачусетського технологічного інституту і Джеймс Робінсон з Університету Каліфорнії в Берклі спробували оцінити вплив колоніалізму... в 64 колишніх колоніях. Економісти припускали, що теперішній розвиток цих держав визначається стратегією, вибраною свого часу метрополією. Там, де кліматичні та епідеміологічні умови були сприятливими, європейці засновували поселення і створювали стабільні політичні інститути, як, наприклад, в Австралії або Новій Зеландії. Там, де смертність була високою, європейці прагнули не селитися, — ці регіони цікавили їх лише як джерело корисних копалини. Відповідно, тут створювалася репресивна система управління, а політичні інститути не розвивалися. Крім того, економіка, орієнтована на експорт природної сировини, стала ідеальною основою для формування корумпованих режимів...».
• Назвіть ще не згадані в тексті позитивні та негативні, на Ваш погляд, наслідки колоніалізму.
2. Прочитайте фрагмент із вірша Р. Кіплінга «Тягар білої людини»:
...Несіть тягар білих І кращих синів На тяжку працю пошліть За тридев’ять морів;
На службу до підкорених Похмурим племенам....
• У чому полягає сутність міфу про «тягар білої людини»?
3. Витяг із проекту реформи у сфері освіти, написаної секретарем Контрольної ради у справах Індії Т. Маколєєм:
«Немає чого намагатися освічувати народні маси. Але ми повинні докласти всі зусилля, щоб створити прошарок, який міг би служити посередником між англійцями та мільйонами індійців, підвладних англійцям; прошарок індійський по крові й кольору шкіри, але англійський за смаком, поглядами, мораллю і складом розуму».
• Які були основні цілі освітньої реформи, ініційованої британцями в Індії?
4. РОБОТА З ІЛЮСТРАЦІЯМИ
Продаж африканського немовляти. Ілюстрація з книги Генрі Бібба «1815-1864, або Опис життя та пригод Генрі Бібба, американського раба, написаного ним самим»
- Висловте своє ставлення до рабства. Чи існує торгівля людьми сьогодні?
Немає коментарів:
Дописати коментар